Városlista
2024. május 5, vasárnap - Györgyi

Hírek

2017. Augusztus 30. 09:40, szerda | Helyi
Forrás: hirado.hu

Elektromos autó: meddig töltjük ingyenesen?

Elektromos autó: meddig töltjük ingyenesen?

Magyarországon az elektromos járművek közterületen töltése jellemzően még ingyen történik. Hogyan lesz tovább?

Nyilvánvaló, hogy ez sokáig nem maradhat így, hiszen piaci szereplők csak akkor vesznek majd részt a töltőállomások villamos energiával való ellátásában, ha profitot tudnak termelni.

Vajon melyik üzleti modell lesz a befutó?

Világszerte jelenleg az alábbi elszámolási módozatokkal találkozhatunk a közúti elektromos gépjárművek töltése körében:

  • az elektromos töltők egy része óra vagy perc alapú elszámolást alkalmaz, amely nem veszi figyelembe, hogy az adott elektromos gépjármű mennyi villamos energiát vesz fel egységnyi idő alatt;
  • más töltőállomások a kWh alapú elszámolást alkalmazzák;
  • vannak töltőállomások, ahol töltésenkénti díjat számítanak fel (’per session fee’);
  • egyes töltőállomások havi vagy éves előfizetési díjat fizettetnek a felhasználókkal, melyet követően korlátlan mennyiségű villamos energia tölthető a gépjárműbe (‘all-you-can-eat model’);
  • van, ahol a töltőhely elfoglalásáért külön díjat kérnek;
  • és végül vannak az ingyenesen használható töltőállomások, amelyek használatához gyakran egy kötelezően alkalmazandó mobil applikáció kapcsolódik.

1. „Perces” elszámolás

Azon töltőállomások közül, amelyek díjat számítanak fel, meglepő módon a legtöbb idő alapú elszámolást alkalmaz a kWh alapú elszámolás helyett. Ennek alapján – ha a veszteséget elhanyagolhatónak tekintjük – a standard 6,6 kW-os kapacitású töltővel rendelkező elektromos gépjárműbe egy óra alatt 6,6 kWh villamos energia tölthető be.

Ha az egyszerűség kedvéért azt mondjuk, hogy 100 forint egy óra töltés, akkor a 100 forintot elosztva 6,6-tal 15 forintot fizettünk egy kWh villamos energiáért. Azonban néhány elektromos gépjármű és a plug-in hybridek jelentősen része 3,3 kW-os töltővel rendelkezik a standarddá vált 6,6 kW-os berendezéstől eltérően. A perces elszámolás ez esetben azt jelenti, hogy azonos árért csak feleannyi villamos energiát vesz át a 3,3 KW-os töltővel rendelkező gépjármű, így ez az elszámolási módozat kedvezőtlen az ilyen gépjárművek tulajdonosainak.

Vannak olyan külföldi példák is, hogy a töltőállomás számlálója addig „forog”, amíg a gépjármű csatlakoztatva van a töltőhöz. Ez esetben előfordulhat, hogy az akkumlátor már teljesen feltöltésre került, de mivel a gépjármű még csatlakoztatva van a töltőállomáshoz, a számla tovább növekszik a perces elszámolás miatt.

2. kWh alapú elszámolás

A kWh alapú elszámolás esetén a gépjárműbe töltött villamos energia mennyisége után fizet díjat a felhasználó. Ez az árazási mechanizmus jelenik meg a lakossági villamosenergia-fogyasztás körében is, így talán ez lenne a legjobban követhető árazási megoldás a hazai felhasználók számára.

Kérdés, hogy az általános villamos energia tarifákhoz hasonlóan lesz-e eltérő ár a közúti töltőállomásokon annak alapján, hogy csúcsidőszakban, völgy vagy mélyvölgyidőszakban (az éjszakai órákban) töltjük a gépjárművünket.

3. Töltésenkénti elszámolás

Külföldön egyes gyorstöltők esetén gyakori a töltésenkénti elszámolás is, amely általában egy töltés céljából való csatlakozás díját jelenti – függetlenül a betöltött villamos energia mennyiségétől. Ilyen elszámolás esetén kedvezményt járhat abban az esetben, ha a fogyasztó egy bizonyos tagsági- vagy időszakos átalánydíjat fizet a töltőhálózat részére.

4. Otthoni töltés

Ilyenkor a felhasználó értelemszerűen a lakossági tarifán fizeti meg az elektromos járművébe töltött villamos energia ellenértékét, így a fogyasztás és ennek költsége könnyen nyomon követhető.

Az otthoni töltés – mivel nem iktatnak közbe elektromos töltőt üzemeltető vállalkozást – valószínűleg mindig olcsóbb lesz, mint a közterületi töltés, de sokkal több időt vesz igénybe, mint egy villámtöltő használata.

5. Ingyenes töltés

Valamennyi alternatíva közül a felhasználó számára nyilvánvalóan az ingyenes töltés a legkedvezőbb.

Példaként említhető, hogy a Tesla Supercharger töltőállomások ingyenesek a Tesla járművek tulajdonosainak. Esetükben a tulajdonosok a gépjármű árában, illetve adott esetben a nagyobb teljesítményű akkumulátor (85 kWh) árában előre megfizetik a Supercharger töltőállomás használatának díját.

Vannak olyan külföldi példák is (Texas, USA), hogy a közműszolgáltató éjszaka adja ingyen az áramot elektromos gépjárművek töltésének céljára. Magyarországon eddig egyes önkormányzatok, illetve a nagyobb villamosenergia-szolgáltatók létesítettek ingyenesen használható elektromos töltőket.

Kétszáz körül van hazánkban a használatban lévő elektromos töltőállomások száma. Nemrég a kormány támogatási programot indított a töltőinfrastruktúra fejlesztéséért, melynek körében az önkormányzatok és állami tulajdonú intézmények normális és nagykapacitású töltőállomások létesítésére, valamint elektromos gépjárművek beszerzésére pályázhatnak.

A közzétett kormányzati tervek szerint az autópályák mentén, illetve a megyei jogú városokban telepített mintegy 150 villámtöltő berendezés fogja képezni a hazai elektromobilitási töltőinfrastruktúra alapját.

Fontos, hogy az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló 2014/94/EU Irányelv alapján az itthon telepített töltőállomásoknak kompatibilisnek kell lenniük az Európai Unió más országaiban működő töltőkkel annak érdekében, hogy az európai rendszer „roaming” szolgáltatások keretében is igénybe vehető legyen a felhasználók által.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 03. 14:29, péntek | Helyi

A KSZC Kossuth Lajos Technikum Szakképző Iskola és Kollégium nyitotta meg a ballagások sorát

Százharminc ballagó diák kapta meg tarisznyáját a KSZC Kossuth Lajos Technikum Szakképző Iskola és Kollégiumban 2024. május 3-án.

2024. Május 03. 13:19, péntek | Helyi

Az Alba Regia Gyermek- és Ifjúsági Kórusfesztiválon járt a Batthyány iskola kórusa és néptáncosai

Közös énekléssel, a kórusok köszöntésével és koncerttel indult az Alba Regia Gyermek- és Ifjúsági Kórusfesztivál Székesfehérváron.

2024. Május 03. 13:11, péntek | Helyi

Az erőszak nem megoldás

Vascsővel ment behajtani a tartozást egy 30 éves kiskunfélegyházi férfi.

2024. Május 03. 12:11, péntek | Helyi

Városalapítók Hete Hagyományőrző és Kulturális Fesztivál

Már ki sem kell lépni a városból, hogy remek közösségi programokkal, koncertekkel gazdagodjanak a félegyháziak és az ide látogató közönség.