Városlista
2024. május 7, kedd - Gizella

Hírek

2015. Február 01. 16:00, vasárnap | Belföld
Forrás: mtro.hu

Retróból trendteremtő – A Tisza márka

Retróból trendteremtő – A Tisza márka

…Minden időben Tisza cipőben…

Van, aki Budapesten hordta boldogan, míg másoknak New Yorkban lett különleges kelet-európai kedvence. A 100 %-ban magyar márka, ami mellett már a 70-es években sem ment el senki szótlanul. Igazi magyar sikertörténetnek indult és kis szünet után, 2003-tól egy kiváló szemű vállalkozónak köszönhetően újra, a mai napig az. Mert a Tisza Cipő már csak ilyen: volt, van és lesz.
A Tisza-történet 1971-ben indult, vagy mégis inkább az 1930-as években? Két nevet érdemes felemlegetni a martfűi cipőgyár kapcsán: Thomas Batáét, aki megalapította a gyárat Martfűn, majd az 1949. augusztusi államosítás után már Tisza Cipőgyár Nemzeti Vállalat néven futó cégét, mely Magyarország legnagyobb cipőgyára lett. Érthető okokból ekkor ez főleg a magyar piacra és a szocialista országokba készítette termékeit. 1970 decemberében adták be új logójuk engedélyezési kérelmét, melyet 1971 első hónapjaiban hagytak jóvá. A ma is ismert Tisza cipő T-s logója ekkor született meg.

Nemzetközi sikerek a Tiszán innen és túl
A 70-es években kezdődött meg tehát a ikonikussá vált sportcipők gyártása. A modellek egy pillanat alatt meghozták a Tiszának az ismertséget és az elismertséget. 1971 májusától már a németországi Adidas is a Tisza Cipőgyárral állíttatta elő a La Paz modellnévre hallgató futballcipőit. 1976-tól kezdve a magyar Tisza már szállított sportcipőket az Adidas részére, az Egyesült Királyságba, és megállapodás született az első amerikai cipőexportra is. Évi kétmillió pár cipőt szállítottak a szocialista országok piacaira is, valamint olimpiai csapatokat is elláttak termékekkel.

Egyedülálló feltámadás: a Tisza-stílus visszahódít
Aztán jött a rendszerváltás, az emberek érdeklődése más irányt vett. A Tisza elvesztette menő státuszát, minden negyedik magyar lábán már nem T betűs modell volt, hanem import cipő, így a kereslet a márka iránt erősen megcsappant. Igaz, a tornacipők gyártása a 90-es évek közepéig még folytatódott, majd megpróbálkoztak az utcai modellek előállításával, nem túl nagy sikerrel.
A történetben a változás egy véletlennek is köszönhető: Vidák László – a Buffalo cipők akkori importőre – meglátott valakit a Deák téren, ahogy elkoptatott, mégis nagy becsben tartott Tisza cipőjében sétál. Miután szakmai kiállításokon és külföldi utazásai során már látta, hogy a különböző világcégek retro modellekkel jönnek ki, kiváló érzékkel arra gondolt, hogy ideje a Tiszába új életet lehelni és a régi klasszikust elővenni. Sok munkával, kitartó érdeklődéssel meggyőzte a martfűi gyárat és megállapodást kötött: övé lett a T betűs logó, jöhettek az új modellek. A márka újjáélesztése a klasszikus modellek újrapozícionálásával kezdődött. Szó szerint maradva a régi kaptafánál, az eredeti szabásminták és archív felvételek alapján, négy régi modellel, de már a 21. századi ember számára megfelelő, magas minőségű alapanyagokkal elkezdték a Tisza cipők gyártását.

Kultviselet
Az első modelleket Vidák László barátai, ismerősei, hiteles, a fiatalok között, az éjszakai életben mozgó, fesztiválokon is megforduló zenészek, Dj-k kezdték el hordani. A márkatulajdonos így kitapasztalhatta, milyen fogadtatásra számítson, milyen közönség felé nyisson. Azt gondolhatná bárki, hogy erre a gerillamarketinges kezdeményezésére nem kapta fel senki a fejét, titokban maradt, ám tévednének, akik arra fogadnának, hogy a régi-új Tiszák nem tűntek fel. A siker már a teszt daraboknál óriási volt.
A 2003 nyarán hivatalosan is ismét megjelent Tisza cipők rendkívüli fogadtatásra találtak. Vették és hordták azok, akiknek ez nosztalgiát jelentett, illetve vették és hordták azok a fiatalok, akiknek ez pont azt a szabadságot, magyar kötődést, stílust jelentette, amivel saját egyéniségüket megfogalmazhatták, felvállalhatták, amivel szembe mehettek minden más trenddel, divatos márkával. A Tisza kultcipő lett, visszavonhatatlanul stílust teremtett.

Tiszát csak a Tisza boltból
És mindenhol ott voltak a „T” betűs cuccok: nyakba akasztható kulcstartók, matricák, naptárak tűntek fel a fesztiválokon, bulikban, szórakozóhelyeken. Aztán jöttek a márkajelzett, egyedi megjelenésű, stílusos pulcsik, zoknik, sapkák, táskák zenészeken, együtteseken, majd rajongókon, divatőrülteken, lázadásból, szeretetből, tiszteletből, márkahűséggel. Vidák László és tehetséges csapata – akik mára már fiatal grafikusokból, ruha- és cipőtervezőkből állnak –, a régi, megszokott modellek mellett pedig elkezdett új modelleket tervezni, időnként bevonva ebbe a hazai street art és digitális dizájn világából is művészeket.
2011-ben aztán ismét egyedülálló és bátor döntés született: a Tisza kivonult a hagyományos cipőboltokból, és termékeit már csak saját szaküzleteiben tette elérhetővé, ezt is sikerrel. A már 11 éve megújult magyar Tisza Cipő karrierje pedig töretlenül ível felfelé.

Címkék: cipő, márka, retro, tisza, trand

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 07:49, hétfő | Belföld

Vonat elé hajtott egy kamion Baján

Személyvonat elé hajtott egy kamion hétfő reggel Baja térségében, az 55-ös főút 106-os és 107-es kilométere közötti vasúti átjáróban;

2024. Május 05. 06:00, vasárnap | Belföld

Az ötös lottó nyerőszámai és nyereményei

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 18. héten megtartott ötös lottó és Joker számsorsoláson a következő számokat húzták ki:

2024. Május 04. 06:00, szombat | Belföld

Szijjártó Péter szerint az elmúlt években a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg

Az elmúlt évek súlyos kihívásai során a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg, eközben Brüsszel kudarcot vallott a válságokra történő reagálás során