Hírek
2019. Július 30. 10:55, kedd |
Helyi
Forrás: hirado.hu
A szervizdíj nem egyenlő a borravalóval és vissza is kérhető

A vendéglátóiparban bevett gyakorlat, hogy a vendégek borravalóval fejezik ki elégedettségüket.
Ennek mértéke egyéni. A borravalót azonban érdemes megkülönböztetni a szervizdíjtól – mondta a Napközben adásában Hamvas Zoltán, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia elnöke.
A borravalót hazánkban több száz évvel ezelőtt is ismerték, eredetileg az adásvételi szerződéseknél a 15. századtól szerepelt. A sikeres szerződéskötéskor állni kellett egy liter bor árát is, amit aztán később az eladó és a vevő elfogyasztott.
Az Egyesült Királyságban a forró tea felszolgálásánál gyakorlat volt, hogyha valaki gyors kiszolgálást kért, akkor egy kis fadobozba érmét dobott, ezzel jelezve, hogy siet – hangzott el az adásban.
A témában megkérdezett szakértő szerint a borravalót meg kell különböztetni a szervizdíjtól. Előbbit a vendég adja felszolgálónak, ahhoz a munkaadónak nincs köze. Ha valaki bankkártyával fizet, akkor a borravaló a cég bevételének számít, és adóköteles.
A borravaló kezelésében sok félreértés volt a vendéglátók és az adóhivatal között – hívta fel a figyelmet Hamvas Zoltán. A felszolgálónak külön kéne kezelni azt az összeget, amit a vendég szolgáltatás fogyasztásért fizetett, és azt, amit a személyzetnek adott borravalóként.
Ez szinte kivitelezhetetlen, és a helyzet tisztázása céljából a vendéglátósok állásfoglalást kértek az adóhatóságtól – tette hozzá.
A szervizdíj 2005-óta legális
A szervizdíjat Magyarországon 2005-ben vezették be, hogy megoldást találjanak a kérdésre, hogy kifehérítsék, legalizálják a borravalót.
A felszolgálási díj a fogyasztás mértéke szerint 0–15 százalék lehet, ami a cég bevétele, ami után áfát és járulékot is fizet a cég. Tévedés, hogy ezt az összeget megtartja a vendéglátós – mutatott rá a szakember. A borravalóval szemben itt megvan az a lehetőség, hogy a munkavállalók megállapodása révén ezt a összeget szétosszák, beleértve a szakácsokat vagy a konyhai kisegítő dolgozókat is.
A Magyar Bocuse d’Or Akadémia elnöke szerint a szervizdíj sokkal korrektebb, 21. századi megoldás.
Egyes vendéglátóhelyeken a pincér mellett lehetnek fizető pincérek, akiknél a számla rendezhető. A vendég azonban dönthet úgy, hogy az őt kiszolgáló pincérnél rendezi a számlát. Megjegyezte, hogy a felszolgálók általában megosztják egymást között a borravalót, nagyon ritka, amikor nem.
Visszakérhető a szervizdíj
Az adásban elhangzott, hogy egyes vendéglátóhelyeken a dolgozók fizetése csupán a borravalóra terjed ki. Ezzel kapcsolatban Hamvas Zoltán elmondta, hogy személyesen ezt nem tapasztalta, és úgy gondolja, hogy ez nem bevett gyakorlat.
Kiemelte, hogy a szervizdíjon felül a vendég még adhat borravalót is.
Amennyiben valamilyen hiba csúszik a szolgáltatásba akkor a vendég reklamálhat, és a vendéglátó ilyenkor köteles a szervizdíjat levonni a számla végösszegéből – emelte ki a szakértő.
Nyugat-Európában a szervizdíj mindenhol jelen van. Olaszországban úgynevezett terítési díjat számolnak fel, a koperta mértéke 2 eurótól 10 euróig terjedhet. Ez szintén a cég bevétele, ebből a dolgozókat fizetik ki – mondta.
Az Egyesült Államokban a borravaló vagy szervizdíj régóta bevett gyakorlat, és ragaszkodnak hozzá. Ennek összege elérheti a számla összegének 20 százalékát.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Május 01. 19:34, csütörtök | Helyi
Elkészültek a Duna-Tisza közi térség turisztikai fejlesztésének tervei
2020 őszén Lezsák Sándor országgyűlési képviselő kezdeményezésére Bács-Kiskun vármegye 4. választókerületének településvezetői összehangolt turizmusfejlesztési terveket dolgoztak ki a Duna–Tisza köze térségére.
2025. Április 30. 14:11, szerda | Helyi
Koppányok Versenyben
Vannak íjászok, akiknek az íjászat a hagyományőrzés egyik formája. Vannak íjászok, akiket az íjászat, mint sport ragadott magával, és szeretik az íjászat adta kihívásokat.
2025. Április 30. 14:08, szerda | Helyi
Anyakönyvi hírek
Az alábbiakban legfrissebb anyakönyvi híreinket olvashatják.