Városlista
2019. július 21, vasárnap - Dániel

Hírek

2019. Július 11. 14:43, csütörtök | Belföld

Izgalmakkal teli Shell Eco-marathon versenyt tudhatnak maguk mögött a magyar diákok - a héten tartották Európa legnagyobb energia-hatékon

Izgalmakkal teli Shell Eco-marathon versenyt tudhatnak maguk mögött a magyar diákok  - a héten tartották Európa legnagyobb energia-hatékon

Idén három magyar csapat vágott neki az immár 35. alkalommal megrendezett diákinnovációs versenynek, hogy egy teljesen új pályán mérje össze autóépítési tudását a kontinens legjobbjaival.

Az ötnapos verseny során a csapatok azon dolgoztak, hogy minél messzebbre jussanak el 1 kWh energiával vagy 1 liter üzemanyaggal.

A 2019. július 1-5. között megrendezett Shell Eco-marathon Europe 2019-en összesen 28 ország 140 csapata sorakozott fel a rajtvonalnál sajátépítésű autójával. Az idei verseny nemcsak az ismeretlen versenypálya, hanem a szokatlanul meleg idő miatt is rendkívüli kihívások elé állította a diákokat, akiknek a hőségben az autók hűtését is meg kellett oldaniuk.

A megmérettetés során a csapatoknak összesen négy lehetőségük volt, hogy mért kört fussanak, amelyek közül a legjobb számít végső eredménynek. Egy próbálkozás alatt 11 kört, összesen 16 km-t kellett teljesíteniük a legkevesebb energiafelhasználással.
A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata kiválóan indított, és új, elektromos autójával az elsők között ment át a technikai vizsgálaton. A végső 165 km/kWh eredményt már rögtön az első futamon elérte a csapat, amely után a jármű futóművét is kicserélték a hatékonyság fokozása érdekében, azonban sajnos már nem sikerült tovább faragniuk energiafelhasználásukon. A győri diákok így is büszkén térnek haza, hiszen az első alkalommal induló, új autójuk rendkívül szoros versenyben hatodikként ért célba a városi autó kategóriában.
Az egyetlen magyar középiskolás csapat, a kecskeméti Kando Electric számára már a technikai vizsgálat kalandosan indult, ahol az akkumulátor rögzítését kellett utolsó pillanatban módosítania a csapatnak a prototípus kategóriában induló járművén. Ezután az első próbálkozásnál a vezérlés váratlan meghibásodása okozott fejtörést a diákoknak, amelyet szintén sikerült elhárítaniuk. Végül minden a helyére került és a KSZC Kandó Kálmán Szakgimnáziumának és Szakközépiskolájának csapata 362 km/kWh teljesítménnyel zárta a kihívást.


A Szegedi Tudományegyetem STECO csapata is sikeresen vette a technikai vizsgálaton az akadályokat, mi több a versenybírák külön megdicsérték a jármű elektronikai rendszerének ötletes kialakítását, amelyben a fogyasztásnál a mért és a nem mért rész elválasztását nem elektromos, hanem optikai elválasztással oldották meg. A szintén prototípus elektromos kategóriában versenyző STECO a második próbálkozás során futotta a legjobb eredményét, s 214 km-t tett meg 1 kWh energiával.

A három magyar csapat idén Palkovics László innovációs és technológiai miniszter fővédnöksége alatt vett részt a Shell Eco-marathon versenyen, aki a résztvevők teljesítményét méltatva elmondta: „A magyar fiatalok idén is bebizonyították, hogy már egyetemistaként, sőt, középiskolásként is igen magas szintű mérnöki képességekkel rendelkeznek. Mindhárom csapat nagyszerű munkát végzett, biztos vagyok benne, hogy mindannyian tudásuk legjavát adták. Teljesítményük jól jelzi, micsoda potenciál rejlik a magyar fiatalokban, miért is annyira keresettek a mi mérnökeink. Az innovációs minisztérium azon dolgozik, hogy idehaza és világszerte még nagyobb megbecsülés övezze a hozzájuk hasonló szakembereket, a magyar kreativitást. Gratulálok versenyzőinknek a tisztes helytálláshoz, és további szép sikereket kívánok nekik!”
A Shell Eco-marathon energiahatékonysági verseny a Shell egyik legfontosabb kezdeményezése, amely nemcsak a mérnöki tanulmányokat folytató diákokat hivatott kihívás elé állítani, hanem a jövő fenntartható mobilitási megoldásait is keresi. Bujdosó Andrea a Shell Hungary zRt. Igazgatóságának elnöke a rendhagyó megmérettetés kapcsán kiemelte: „A Shell Eco-marathon sokkal több mint egy egyszerű diákinnovációs verseny. Itt a diákok nemcsak egy életre szóló élménnyel gazdagodnak, hanem egy nemzetközi környezetben tesztelhetik tudásukat, amely teljesen új perspektívákat nyit meg előttük. Gratulálok a csapatoknak az elért eredményekhez, és remélem, számos hasznos szakmai ötletet gyűjtöttek, amelyek még sok-sok versenyre elegendő inspirációval szolgálnak majd.”
Összesítve a Shell Eco-marathon Europe 2019 eredményeit, a leghosszabb távot ismét a francia Microjoule-La Joliverie futotta, akik 2735 km-t tettek meg a belsőégésű motorral hajtott járművükkel. A városi koncepció elektromos kategóriáját is a franciák nyerték, a TIM UPS INSA csapat új rekordot állított fel 234.3 km/kWh eredményével. A prototípus kategória elektromos járművei között pedig ebben az évben a spanyol Eco-Dimoni csapat autója bizonyult a legenergiahatékonyabbnak, és 888 km-t tett meg 1 kWh energiával.

A magyar csapatok autóit idén a Supernova Intertrans Kft. szállította.
Még több információ a Shell Eco-marathonról a weboldalon, a Facebook és Twitter oldalon érhető el.

Ezek érdekelhetnek még

2019. Július 21. 05:02, vasárnap | Belföld

Letartóztatták a Prágában elfogott, több gyilkossággal gyanúsított férfit

Letartóztatták a Prágában elfogott, több gyilkossággal gyanúsított szerb-magyar férfit - tájékoztatta Ibolya Tibor fővárosi főügyész szombaton az MTI-t.

2019. Július 21. 05:00, vasárnap | Belföld

A szintidő alatt 269 hajó futott be a Kékszalagon

A 48 órás szintidő alatt 269 hajó teljesítette az idei Kékszalag Nagydíjat - közölték a verseny szervezői szombaton az MTI-vel.

2019. Július 20. 12:06, szombat | Belföld

Külföldre és belföldre is többet utaztak a magyarok tavaly

A korábbi évekhez hasonlóan tovább nőtt a magyarok bel-, és külföldi utazásainak száma és a külföldről hazánkba irányuló forgalom is emelkedett tavaly - ez derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) elemzéséből.

2019. Július 20. 05:00, szombat | Belföld

Gyenge lesz az idei termés, emelkedhet az alma ára

Az idén a szélsőséges időjárás miatt várhatóan 450 ezer tonna lesz az almatermés, amely a tavalyi mennyiség fele, a tízéves átlagtermésnél mintegy 25 százalékkal alacsonyabb,