Városlista
2024. május 8, szerda - Mihály

Hírek

2015. December 26. 14:00, szombat | Helyi
Forrás: D.A.S.

Visszavihetjük-e a problémás karácsonyi ajándékot?

Visszavihetjük-e a problémás karácsonyi ajándékot?

Ha a nehezen megválasztott ajándékkal kapcsolatban valamilyen probléma merül fel, például a rendelt termék nem érkezik meg vagy netán hibás árut veszünk kézhez.

Érdemes tudni, hogy ilyenkor milyen jogaink vannak ezekben a kellemetlen helyzetekben az eladóval szemben.

A Polgári Törvénykönyv ezeket az eseteket a hibás teljesítés címszó alatt rendezi. Fontos, hogy hibás teljesítésről jogilag akkor beszélhetünk, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg az elvártaknak és a hibát a vevő nem ismerte. Ez alapján tehát nem minősül hibás teljesítésnek a rosszul megválasztott méretű ruha vagy a tévesen rendelt termék - bár vannak áruházak, melyek üzletpolitikája ilyen esetekben is megengedi a termék visszavitelét és vételára levásárlását. Ezekben a helyzetekben azonban nem élhetünk a szavatossági jogainkkal. Ha viszont a termék valóban hibás, akkor az alábbiakat tehetjük:

Mivel a szavatossági jogoknál fontos a sorrend, első sorban a hibás termék kijavítását vagy kicserélését kérhetjük, ahelyett, hogy rögtön visszakérnénk a termék árát. Ezt megtenni, tehát a szerződéstől elállni csak akkor lehet, ha az eladó fentieknek nem tesz eleget. Ha az eladó a kijavítást vagy kicserélést megtagadja, de a hiba nem olyan jelentős, hogy elállási jogunkkal élhessünk, úgy a hibát saját költségünkre kijavíttathatjuk. Ekkor a javítási költség az, aminek megtérítését követelhetjük az eladótól. A bizonyítás érdekében minden esetben fontos a hiba jellegének és a felmerült költségeknek a dokumentálása. Különösen jó, ha ez utóbbi helyzetben javítási árajánlat vagy számla is rendelkezésre áll.

Nincs tehát például a köztudatban élő, vásárlást követő 3 napon belüli általános érvényű elállási jog, de speciálisak ebből a szempontból a távollevők között, illetve üzlethelyiségen kívül kötött szerződések, tipikusan az internetes rendelések esetén. Ekkor ugyanis a termék átvételét követő 14 napon belül elállhatunk a szerződéstől. Ilyenkor szintén 14 nap áll rendelkezésünkre a termék visszaküldésére, az eladónak pedig a vételár visszafizetésére. Az elállási jog gyakorlása alól azonban szűk körben kivételt is biztosít az ezt szabályozó, 45/2014. (II.26.) Kormányrendelet, például romlandó vagy kifejezetten a fogyasztó kifejezett kérésére előállított, személyre szabott termék esetén - ilyenkor ugyanis szintén csak hibás teljesítés esetén követelhetjük vissza a termék árát.

Fenti eszközök állnak tehát rendelkezésre a termékek és szolgáltatások hibás teljesítése esetén. A teljesítés elmaradása esetén hatékony eszköz lehet a kezünkben a fogyasztói panasz, mely intézményről már korábbi cikkünkben szóltunk, az erre adott esetleges elutasító válasz esetén pedig a fogyasztóvédelemhez is fordulhatunk. Reméljük azonban, hogy erre nem lesz szükség és mindenki még időben megtalálja a szeretteinek a megfelelő és hibáktól mentes ajándékot!

dr. Rózsa Petra

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 08. 10:25, szerda | Helyi

Oldott hangulatban, lelkesen

A Batthyany Lajos Általános Iskolában április végén rendezték meg a nyolcadik iskola-előkészítő foglalkozást a nagycsoportos óvodások számára.

2024. Május 08. 10:22, szerda | Helyi

Nemzetközi gitárfesztivál

Lengyel Réka a Bécsi Nemzetközi Gitárfesztiválon szerepelt.

2024. Május 07. 10:00, kedd | Helyi

Matematikával folytatódott az írásbeli érettségi

Matematikával folytatódott kedd reggel 9 órától az írásbeli érettségi.

2024. Május 07. 09:50, kedd | Helyi

A sok cukor és koffein a vizsgázók ellensége

A sok kávé és energiaital, illetve a cukros ételek és italok inkább rontják a vizsgára készülők teljesítményét.